Saturday, November 12, 2011

Hari Raya Qurban (^_^)

huhu... agak lame xupdate blog.... bkn stakat xupdate... bkk blog pn malas... huhu... bese la... duk umah jer... brtambah la sikap pemalas saya... hahaha... tp xde la pemalas sgt... stakat malas on9 jer... yg len rajin lg (ye ke??? huhu)

untuk post kali ni... saya nk cite pasal hari raya Qurban yang sudah berlalu.... raya Qurban tahun ni... merupakan antara raya Qurban yang plg seronok... walaupun dr pagi sampai petang raya xda org datang umah opah saya... tp saya ngan adik saya tetap bersemangat  pkai baju raya... hahaha (bkn senang nk tgk norizzah zainuddin pkai baju yg ayu2 ni... huhu)

kalo nk cite pasal raya Qurban... msti ramai yg dh tahu... tp.. kite sbg manusia ni... sntiasa perlu diingtkn walaupn benda yg sama... huhu... keistimewaan hari raya Qurban adalah seluruh umat Islam di dunia, tidak kira jemaah haji atau tidak, akan melaksanakan ibadah Qurban serentak pada 10, 11, 12, dan 13 Zulhijjah.. bestkn??? lame tu raya Qurban... xmcm raya puasa.. hanya 1 hari sahaja... tp tradisi org Melayu ni... hari raya puasa bleh plak smbut sebulan... tp kalo raya Qurban sehari jer plak smbut... ade pulak xde semangat nk smbut...

pada hari raya Qurban, merupakan antara peluang mereka yang diberikan rezeki lebih dari mencukupi untuk melakukan ibadah Qurban.. tetapi... xsemestinya nk tnggu hari raya Qurban bru nk berkorban... hari len2 pn bleh gak... kebiasaannya, hari raya Qurban akan dilakukan aktiviti menyembelih lembu, kerbau, dan jga kambing... nk sembelih unta pun bleh.... kemudian, daging2 yang diperolehi akan disedekahkan kepada pihak yang sepatutnya... Setiap kebaikan yang dilakukan, insyaAllah akan mendapat balasan yang baik dr Allah... Seperti hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Majah: "Para sahabat bertanya kepada Rasulullah saw: "Ya Rasulullah, apakah Ud-hiyyah (qurban) itu?". Rasulullah menjawab: "Itulah sunnah ayahmu Ibrahim". Para sahabat kembali bertanya: "Apakah yang kita akan peroleh dari Ud-hiyyah itu?". Rasulullah menjawab lagi : "Pada setiap helai bulu (dari binatang yang dikorbankan itu) kita akan mendapat satu kebajikan".  Kebaikan yang akan diperolehi daripada ibadah Qurban ialah dapat mendidik hati supaya sentiasa bersyukur kepada Allah, mengukuhkan tali silaturrahim, dan juga meningkatkan ketaqwaan.

akhir kata... enth la nk tulis ape... tbe2 xde idea plak... huhu... okey la... len kali saya post lg psl cite yg menarik... untuk itu... same2 kite lihat gambar yg sy ambil sepanjang raya Qurban tahun ni... huhu (xbanyak pn gmbr... sbb malas nk pgg camera... hahaha)

 
ni gmbar naz di pg raya... naz tgh makan mi grg.. hasil sentuhan opah saya....

saya tgh cucuk sotong kt lidi... nk mkn steambot bersama famili babah saya... saya dibantu oleh naz yg menyibuk curi makan telur rebus burung puyuh... hahaha

 
huhu.. ni plak tmpt steambot utk org yg alah makanan seafood... yg ade kt ats meje tu... tauhu grg, kuah utk steambot, ngan rendang ayam... sedap... chef masakan steambot adalah pak cik saya... pak cik saya mmg pndai masak... huhu

 
ni plak gmbr suasana dlm rumah opah saya... ramai jgk la pakcik2, makcik2, & sepupu2 saya dtg... huhu... best... yg plg bes skali naz... tgk kt gmbr tu... duk dpn meje lg... tnggu udang die masak dlm kuah tomyam... huhu

No comments:

Post a Comment